به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، «مهدی صفریمقدم» مدیرکل طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی امروز (چهارشنبه، چهارم بهمن ماه 1396) ضمن بازدید از محوطه (سایت) شرکتهای انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران و غرب با مدیرانعامل این شرکتها به گفتوگو پرداخت.
در این بازدیدها که با هدف ارزیابی توانمندی و زیرساختهای موجود شرکتهای تهران و غرب صورت گرفت، «حسن غلامعلیفلاح» معاون عملیات و امور گمرکی و «محمد اکبری» معاون برنامهریزی و اقتصادی ستاد مرکزی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و همچنین مدیریت و کارشناسانی از گروه مهندسی لجستیک دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل، مهندس صفریمقدم را همراهی میکردند.
دبیر «ستاد مراکز لجستیک» وزارت راه و شهرسازی در نشست جانبی این بازدیدها با تاکید بر مزیتهای استفاده از حمل ترکیبی (ریلی–جادهای)، گفت: در طول یکسال گذشته و با شکلگیری گروه مهندسی لجستیک در بدنه وزارت راه و شهرسازی، برنامهریزیهایی با هدف کاهش قیمت تمام شده ملی حمل بار در کشور صورت گرفته است که اتصال راهآهن به مراکز عمده بار و جانمایی و احداث هابهای لجستیکی ترکیبی، دو استراتژی عمده در این ارتباط هستند تا بتوانیم از این طریق سهم حمل ریلی بار در کشور را افزایش دهیم.
صفریمقدم در ادامه افزود: بر اساس تکالیف تعیین شده در برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه میبایست سهم حمل ریلی بار در کشور به 30 درصد برسد که تنها شرط نایل شدن به این هدف، انتقال بارهای با مسافت بیش از 300 کیلومتر به حمل ریلی و جذب آنها از طریق هابهای لجستیکی ترکیبی در سراسر کشور میباشد.
مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل با بیان اینکه بدین منظور نسبت به طراحی مدل ریاضی جانمایی مراکز لجستیک اقدام گردیده و بیش از 30 پهنه جهت احداث هابهای ترکیبی در قالب طرح آمایش مراکز لجستیک در سراسر کشور جانمایی شده است، ادامه داد: بر اساس این طرح، هر هاب لجستیک محدوده مشخصی در اطراف خود را تحت پوشش قرار خواهد داد که بارهای دوربرد (با مسافت بیش از 300 کیلومتر) در حوزه پوشش هر هاب توسط حمل جادهای به این هاب منتقل و با سامانه ریلی به هاب مقصد حمل میشود. بدین ترتیب ضمن افزایش سهم ریلی حمل بارهای با مسافت طولانی، رقابت بین مدل ریلی و جادهای حذف و شکل نوینی از همکاری بین سامانههای ریلی و جادهای تعریف میشود که به افزایش کارایی و بهرهوری لجستیک بار در کشور و کاهش هزینه ملی قیمت تمام شده حمل بار خواهد انجامید.
دبیر ستاد مراکز لجستیک وزارت راه و شهرسازی، غیرمنطقی و ناعادلانه بودن عوارض و حق دسترسی بخش ریلی نسبت به جادهای، طولانی بودن زمان تجاری سیر بار در سامانه ریلی و عدم وجود بازیگران توانمند در حمل ترکیبی را بهعنوان دیگر مشکلات موجود بر سر راه اجرای برنامه افزایش سهم ریلی حمل بار در کشور برشمرد و اظهار داشت: به موازات جانمایی و احداث هابهای لجستیکی میبایست مشکلات کندی سیر بار در شبکه ریلی مرتفع و همچنین بسته اصلاح سیاستهای قیمتگذاری، مالی و اقتصادی مشوق حمل ریلی و ترکیبی طراحی و برای تصویب به دولت ارایه شود. در غیر اینصورت بهطور قطع افزایش سهم ریلی و دستیابی به اهداف برنامه ششم در این بخش میسر نخواهد شد و احداث هابهای لجستیک به تنهایی نمیتواند افزایش جذب بار به سامانه ریلی و کاهش قیمت تمام شده حمل بار در کشور را به دنبال داشته باشد.
مهندس صفریمقدم با اشاره به افزایش روند حمل ترکیبی بار در سطح جهانی و برآورد نیاز به ظرفیت چهار میلیون TEU پردازش لجستیکی در هابهای لجستیکی استان تهران به عنوان مرکز اصلی اقتصادی کشور، بیان داشت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با در اختیار داشتن زیرساختهای منحصر بهفرد و بیش از نیم قرن سابقه و تجربه در عرصه خدمات لجستیکی (انبارداری، تخلیه و بارگیری) میبایست به عنوان شرکت پیشرو در عرصه حملونقل ترکیبی ورود و به تبادلات ریلی بار بین هابهای لجستیکی توجه ویژه داشته باشد.
وی افزود: این شرکت میتواند با تکیه بر منابع و مزیتهای منحصر به فرد خود علاوه بر عملیات سنتی تخلیه، بارگیری و انبارداری بهعنوان یک شرکت لجستیکی در حملونقل ترکیبی بار نیز ورود پیدا کند.
گفتنی است؛ در ابتدای این بازدیدها، «علیرضا عربی» مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران و «حمیدرضا اصلانی» مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب به معرفی امکانات، زیرساختها، تجهیزات و فرآیند ارایه خدمات عملیاتی به کالاهای ورودی از طریق ریل و جاده پرداخته و گزارشی از حجم عملیات کالاهای کانتینری و فلهای در هر یک از دو شرکت را ارایه کردند.
همچنین در جریان بازدید از شرکت غرب، از روند احداث محوطه (یارد) عملیات کانتینری که بهصورت سرمایهگذاری بخش خصوصی به روش BOT در محل شرکت انبارهای عمومی غرب تهران صورت گرفته است، بازدید صورت گرفت و نماینده این شرکت ضمن ارایه گزارشی از روند احداث این محوطه کانیتنری، از افتتاح و بهرهبرداری از این پروژه در رویههای واردات و صادرات تا پایان بهمن ماه سالجاری خبر داد.
گفتنی است؛ شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران که از سال 1340 فعالیت خود را در حوزه نگهداری، انبارداری، تخلیه و بارگیری آغاز کرده و به استناد مواد 23 تا 25 قانون امور گمرکی و قراردادهای گمرک ج.ا.ا. به عنوان «مرجع تحویل گیرنده کالا» فعالیت مینماید، هم اکنون در 31 محوطه گمرکی به ارایه خدمت به تجار و صاحبان کالا میپردازد. همچنین از مجموع بارهای گمرکی جابهجا شده «از / به» گمرکات کشور بیش از 95 درصد کالاهای وارداتی در بخش هوایی و بیش از 73 درصد کالاهای وارداتی در بخش جادهای به وسیله این شرکت پردازش و نگهداری میشود.