به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شرکت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، با توجه به سیاستهای کلان شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران مبنی بر توسعه حوزه کسبوکار و حضور در پسکرانههای جنوبی کشور بهویژه در پسکرانههای بنادر در حال توسعه به عنوان یکی از مراکز اصلی لجستیک و حملونقل جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک، ویژگیها و پتانسیلهای بندر و منطقه آزاد چابهار موجب شد تا «محمد اکبری» معاون برنامهریزی و اقتصادی و «سیامک حسنی» مدیر اقتصادی و سرمایهگذاری ستاد مرکزی شرکت ضمن حضور در منطقه آزاد چابهار نسبت به بررسی فضای کسبوکار در این منطقه اقدام کنند.
محمد اکبری، معاون برنامهریزی و اقتصادی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در این رابطه گفت: با وجود حجم بالای سرمایهگذاری کشور چین در بندرگوادر پاکستان، اما به علت عدم ایجاد کریدورهای مناسب جهت انتقال کالاهای صادراتی، این سیاست اقتصادی با مشکل جدی مواجه شده و عملاً عدم تناسب ظرفیت تخلیه بندر گوادر از کالاهای چینی، بنبست این سیاست را به نمایش گذاشته است.
وی افزود: با توجه به اینکه کشور چین در ساخت بندر گوادر مشارکت داشته و حتی 80 درصد منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح را فراهم کرده است و با این روش مناسبات اقتصادی پاکستان و چین در وضعیت بهتری قرار گرفته است؛ ولی بنا بر مسایل گوناگونی از جمله مشکلات و ناامنی داخلی پاکستان در منطقه بلوچستان و همچنین هرج و مرج و نا امنی در افغانستان، توسعه ترانزیت در گوادر صورت نخواهد پذیرفت و تمامی موانع سبب خواهد شد تا مسیر چابهار، مناسبترین گزینه برای عبورکالاهای ترانزیتی چین به کشورهای ترکمنستان، ایران و سایر کشورهای آسیای میانه جایگزین شود. به عبارت دیگر، توجه به طرح بزرگ تجاری چین برای عبور کالاهای خود از طریق گوادر و ایران سبب سهولت بیشتر و کوتاهی مسیر حملونقل و اقتصادی شدن جریان حملونقل کالا و ایمنتر شدن ضمانت حمل از مبدأ به مقصد خواهد شد.
معاون برنامهریزی و اقتصادی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران تصریح کرد: همچنین استراتژی توسعه سواحل مکران با محوریت چابهار در برنامه ششم توسعه ایران بسیار مورد تاکید قرار گرفته و طرحهایی شامل «طرح جامع بندر شهید بهشتی با تبدیل ظرفیت بندر از 5/2 میلیون تن به 5/86 میلیون تن با 32 پست اسکله همراه با تجهیزات تخلیه و بارگیری مدرن»، «اتصال خط ریلی چابهار، زاهدان، بیرجند و بهسازی جادههای ترانزیتی زمینی و برنامه تسهیل جریان حملونقل ترکیبی»، «تأسیس فرودگاه مستقل و بینالمللی (غیر نظامی) چابهار با ظرفیت 14 میلیون مسافر و 4 میلیون تن کالای تجاری در سال»، «تهیه طرح جامع بندر چابهار و مشخص نمودن انبارهای مسقف با ظرفیت 33.300 مترمربع، ترمینال کانتینری با ظرفیت 740 هزار TEU در سال و باراندازهای نگهداری کالا با مساحت 600 هزار مترمربع» در این منطقه در حال اجرا است.
تیم اقتصادی و سرمایهگذاری شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در این سفر ضمن حضور در پایانه نگهداری کالاهای عمومی و کانتینری منطقه آزاد چابهار با مدیرعامل و اعضای هیئتمدیره شرکت مکران پارت چابهار به عنوان تنها شرکت دارای قرارداد تخلیه و بارگیری و انبارداری با منطقه آزاد و نمایندگی خط کشتیرانی lv shipping دیدار و نسبت به بررسی فرصتهای همکاری مشترک اقدام کردند.
گفتنی است، در این سفر ضمن بررسی فرصتهای کسبوکار موجود در اسکله شهید کلانتری چابهار، از اسکله در حال احداث شهید بهشتی و فرصتهای سرمایهگذاری در این منطقه بازدید به عمل آمد و در جلسات جداگانهای با حضور دکتر «معین» معاون ترانزیت و حملونقل منطقه آزاد چابهار و «آذر پیران» مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار، فرصتهای سرمایهگذاری و توسعه همکاریهای مفیمابین مورد بررسی و همچنین مذاکراتی با مسئولان شرکت بار بلوچستان درباره حمل کالاهای عمومی از مبدا چابهار به مقاصد هدف صورت گرفت.
شایان ذکر است؛ بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور و دارای قابیت پهلودهی به کشتیهای با بالاترین آبخور در بنادر کشور با 16.5 متر آبخور، عدم انتظار نوبت کشتی به نسبت سایر بنادرکشور، نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوبشرق آسیا، اروپا و آفریقا، بهینهترین و کم هزینهترین بندر برای ترانزیت به کشورهای حوزه CIS و افغانستان، بندر مهم کریدور شمال-جنوب (INSTC) و بهینهترین بندر جهت ترانشیپ بار و کالا مطرح میباشد.